Komplex bullying – megelőző és – kezelő iskolai rendszer
Bevezetés
Egyre több intézmény és szülő ismeri fel, hogy az iskolai konfliktusokat nem lehet félvállról venni.
A bullying nem egyszerűen két vagy több gyerek szóbeli vagy fizikai, vagy az on-line térben történő összeütközése, hanem olyan csoportdinamikai jelenség, amely minden résztvevőre hat, és traumatizálja őket.
Ez a trauma továbbgyűrűzik: megérinti a pedagógusokat és a szülőket, kihat az otthonok légkörére, a családi kapcsolatokra és a mindennapi életre is.
Nem az a kérdés, hogy van-e az iskolákban bullying, hanem az, hogy felvállaljuk-e, hogy megoldást találunk rá.
Ez jelenti az igazi felelősségvállalást – a gyerekek, a közösség és a társadalom felé egyaránt.
Mert ezek a gyerekek lesznek a jövő szereplői, és amit ma teszünk, az az ő világukat formálja.
Az Életrevalók Iskolája Program erre a kihívásra ad választ.
1. Cél és alapelvek
Az Életrevalók Iskolája Program a TREVA meglévő keretrendszerére épülő, gyakorlatorientált és hosszú távon fenntartható bullying-megelőző és -kezelő modell.
Célja, hogy az iskola minden szereplője – pedagógus, diák és szülő – egy közös, átlátható és működő rendszer részévé váljon, amely:
- minden érintett (pedagógus, diák, szülő, vezetés) számáraközös nyelvet és intézményi szintű cselekvési protokollt teremt,
- erősíti azönvédelmi, kommunikációs és együttműködési kompetenciákat,
- tartósan növeli aziskolai biztonságérzetet és a közösségi működés minőségét.
A program nemcsak a bullying kezelésére reagál, hanem megelőzési, beavatkozási és utógondozási szinten is egységes, átlátható keretet biztosít.
Egy olyan komplex, fejlesztő és beavatkozó rendszer, amelyben az iskola valamennyi szereplője aktívan részt vesz.
Fontos feladat, hogy a program rendszerét és módszertanát az intézmény számára is átadjuk, és beépítsük a helyi működésbe, hogy az iskola a későbbiekben önállóan is képes legyen fenntartani és működtetni azt.
2. Az alapok és a működés kerete
Az Életrevalók Iskolája a TREVA bullying-megelőző és -kezelő módszertanára épül, amelyet több hazai intézmény is sikerrel alkalmaz.
A program azonban túlmutat a korábbi gyakorlatokon:
- Egységes nyelvet és cselekvési protokolltteremt a pedagógusok, diákok, szülők és a vezetés között.
- Az iskolai élet minden szintjén fejleszti azönvédelmi, kommunikációs és együttműködési készségeket, és tartósan növeli a biztonságérzetet a tanulók és pedagógusok körében.
Ennek köszönhetően az intézmény nemcsak reagál a problémákra, hanem felkészült, tudatos és cselekvő közösséggéválik, amely képes önállóan kezelni és megelőzni a konfliktusokat.
3. Egyedülállóság és hatás
Az Életrevalók Iskolája az első olyan hazai kezdeményezés, amely:
- háromszintű beavatkozási rendszertvalósít meg (megelőzés – beavatkozás – utógondozás),
- az iskolai közösséget egészként kezeli, nem csupán az áldozatokra vagy elkövetőkre fókuszál,
- erős szülői partnerségetépít, megerősítve a család–iskola kapcsolatot,
- valamintmérhető társadalmi hatást céloz: az agresszió, a bizalomhiány és a közöny csökkentését.
Kézzelfogható előnyök a programban részt vevő szereplők számára:
Az intézmény számára:
- javul az iskolai légkör és a közösségek kohéziója,
- csökken az incidensek száma és súlyossága,
- erősödik az intézménygyermekvédelmi stratégiája,
- és nő az iskola biztonságos, támogató környezetként való megítélése a szülők és diákok körében.
A pedagógusok számára:
- világos, biztonságot adó protokollok mentén dolgozhatnak,
- nő az önbizalmuk és a beavatkozási kompetenciájuk,
- kiegyensúlyozottabb, nyugodtabb osztálylégkörbentaníthatnak,
- és támogatást kapnak a nehéz helyzetek kezelésében – nem maradnak egyedül a problémákkal.
A szülők számára:
- erősödik az iskola iránti bizalom,
- jobban megértik, hogyan tudnak hatékonyan a gyermekük mellett állni,
- biztonságban tudhatják a gyermekeiket,
- és részeseivé válnak egy együttműködő, támogató közösségnek.
A gyerekek számára:
- biztonságosabban és magabiztosabbanélhetik a mindennapjaikat az iskolán belül és azon kívül is,
- megtanulják felismerni és kezelni a konfliktusokat,
- és megtapasztalják, mit jelent kiállni önmagukért és másokért.
4. Társadalmi küldetés
Az Életrevalók Iskolája nem csupán oktatási, hanem közösségépítő és prevenciós társadalmi program.
Célja, hogy olyan generáció nőjön fel, amely:
- tudatosan kezeli a konfliktusokat,
- képes kiállni önmagáért és másokért,
- és felismeri a közösség védelmének értékét.
Így a program nemcsak az iskolai életet formálja, hanem hozzájárul egy biztonságosabb, együttműködőbb és felelősebb társadalom kialakulásához – az iskolák falain túl is.
Az Életrevalók Iskolája Program célja, hogy a gyerekek ne csak biztonságban nőjenek fel, hanem megtanulják, hogyan lehetnek életrevaló, felelős és együttműködő tagjai a közösségnek – most és a jövőben egyaránt.

Előadó: Balázs György az Életrevalók Program alapítója,
önvédelmi oktató és biztonságtechnikai szakértő, jelenleg iskolások, pedagógusok és gyógypedagógusok számára tart mentális és gyakorlati felkészítést konfliktushelyzetek kezelésére.
Vélemények:
„Nap, mint nap hallod a híreket „Tizenévesek bántalmazták iskolatársukat…”, „Videón az iskolai erőszak…!” Úgy gondolod, hogy „mindez messze történt. Itt nincs ilyen”.
De, van.
Láthatóan, láthatatlanul- de mindenhol jelen van az agresszió, ahol gyerekcsapat alkot közösséget. Valóban közösség ez? Közösség az, ahol körbeállják a verekedőket, esetleg szurkolnak egyiknek, másiknak? Talán még fénykép is készül?
Nem.
A közösség attól közösség, hogy megvédi a gyengébbet, „közösen” fellép az erőszak ellen. Hiszen ma te, holnap lehet, hogy én leszek az áldozat.
Mi pedagógusok azon dolgozunk, hogy mindenki érezze jól, biztonságban magát az iskolában. Hogy az iskola olyan hely legyen, ahol gyarapodik a tanuló tudása-az a tudás, amelyet később, a munka világában hasznosít már felnőttfejjel. Olyan hely, ahol életre szóló barátságok köttetnek, ahova jó visszagondolni, egy-egy élményt felidézni. Egy feszültséggel teli, bántalmazó közeg nem adja ezt meg.
Ha az agresszív gyereken nem találunk „fogást”, nem partner a szülő, akkor szólítsuk meg a többi gyereket! A „Biztonságos Suli Program” ehhez ad segítséget! Ha megtanulják a fiatalok, hogyan védjék meg magukat-, hogyan lépjenek fel egy-egy erőszakos cselekedettel szemben-, hogyan álljanak ki magukért, egymásért-, ha nem gyomorgörcs kíséretében indulnak iskolába-, ha nem szópárbaj, hanem vidám beszélgetés tölti meg a szünet perceit- akkor mondhatjuk, hogy biztonságos az iskolánk.
Ennyi elég ahhoz, hogy javuljon a gyerekek iskolai teljesítménye, fontosak legyenek a társas kapcsolatok, megtanulják a társas viselkedés normáit, fejlődjön az alkalmazkodóképességük, szociális kompetenciájuk, toleranciájuk, megtanulják elfogadni a másikat. És ezt bizony gyermekkorban kell megtanulni, itt az iskola biztonságában.
Dugjuk homokba a fejünket, mondván, hogy nálunk nincs iskolai erőszak, vagy tegyünk iskolánk biztonságáért? Te mit választasz?”
Keresztesné Katona Mária – igazgató
Dunaföldvári Beszédes József Általános Iskola
„Három gyermek édesanyjaként, közel 16 éve próbálok felelős szülőként a legjobbat adni a gyerekeimnek, biztonságban tudni őket és megóvni őket minden rossztól. Egy fiú és két lány, jelenleg 15, 13 és 9 évesek, így a két nagynál már eljött az az életfázis, amikor önállósodnak, amikor nem foghatom már mindig a kezüket. Sajnos olyan világban élünk, ahol a gyerekek fokozottan ki lehetnek téve különböző atrocitásoknak, és úgy vélem, a legjobb erőfeszítésünk ellenére sincsenek eléggé felvértezve szóbeli vagy fizikai bántás esetére és fogalmuk sincs, mit kéne tenni, hogyan kéne viselkedni egy váratlan helyzetben. Nekem, szülőnek és sajnos a pedagógusoknak sincs meg az ehhez szükséges tudás, tapasztalat, amivel ilyen helyzetekre fel tudnánk készíteni őket. Ebben nyújt segítséget a Biztonságos Suli Program. Én személy szerint szuper lehetőségnek tartom, hisz ez a program nem csak a fizikai önvédelemre tanítja meg a gyerekeket, hanem sok hangsúlyt fektet a mentális felkészülésre is.
Szívből kívánom, hogy a tanfolyamon elsajátított tudásra sose legyen szükségük, de sajnos nincsenek illúzióim a mai világgal kapcsolatban és, ahogy a mondás is tartja: jobb félni, mint megijedni!”
F. Zsófia, szülő
(AKG)
„Iskolai zaklatás a világon mindenhol előfordul. Az erőszakmentes önvédelem oktatására épülő TREVA Biztonságos Suli Program célja, hogy a gyerekek felismerjék és magabiztosan kezeljék az ilyen helyzeteket. Ez egy közösségi készség, ami csak akkor hatékony, ha az osztálytársak együtt, az iskolában tanulják meg. Otthon szülőként csak megalapozni tudom, de pótolni nem az iskolai közös gyakorlást. Ezért tartom nagyon jónak szülőként is és szakemberként is a TREVA Biztonságos Suli programot.”
Árvay Nauszika – pszichológus
„Amikor szülőként megtudom, hogy bántalmazzák a gyerekemet, vagy tanárként szembe találom magam egy ilyen helyzettel: gyakran vagyok tanácstalan. Legtöbbször eszköztelennek érzem magam: nem tudom, mit tehetnék, mivel teszek jót és mivel ártok, hogyan fogjak hozzá a helyzet kezeléséhez, és hogyan védjem közben a saját gyerekemet? A Biztonságos Suli program azért nagyon hasznos, mert mindehhez segtséget nyújt. Eszközt ad a tanárok, szülők és a gyerekek kezébe egyaránt. A megelőző programok pedig immunerősítőként hatnak a közösségre. Az egészségesebb közösséget pedig kevésbé tudja megtámadni bármi – pélául egy bántalmazó viselkedésmintázat. „
Renner Kinga – pedagógus
Amennyiben Ön is tapasztalt erőszakos magatartásra utaló jeleket az intézményükben, vagy csak szeretné megismerni programunkat, vegye fel a kapcsolatot velünk az alábbi elérhetőségeink egyikén:
E-mail: info@eletrevalokprogramja.hu
Tel.: +36 30 0735376
©Minden jog fenntartva. Az oldalon található szövegek, szövegrészletek, fotók, ábrák, grafikák és A TREVA – ÉLETREVALÓK PROGRAMJA szerzői joggal védett, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által kiadott 010703 nyilvántartási szám alatt bejegyezve.
Készítette: Weblapkuckó
