A TREVA Életrevalók Erőszakmentes Iskolai Önvédelmi Programot a 30 órás pedagógus továbbképzés során ismertem meg. 13 éves iskolapszichológusi tapasztalatom alapján hiánypótló jelentőségűnek és szakmailag kiváló színvonalúnak látom ezt a programot. A TREVA gyakorlati és átfogó választ ad egy sor olyan általános kihívásra, melyekkel a pedagógusok gyakran találkoznak, de nincsenek szakszerűen felkészítve ezek kezelésére, ezért sokszor csupán a vakszerencsén múlik e helyzetek kimenetele. Ilyen helyzet lehet akár egyszeri esemény (két diák eldurvuló verekedése, egy diák átmeneti kontrollvesztése, esetleg egy aktuális félreértésre reagáló sokszereplős konfliktus), vagy a szisztematikusan ismétlődő iskolai zaklatás, azaz bullying megnyilvánulása. A diákok között erőszakos konfliktusok kezelése a megelőzéssel kezdődik. A TREVA a megelőzést az alapfogalmak tisztázásával,
és a magabiztos fellépés megalapozásával segíti. A bullying folyamatokat az energizálja, hogy úgynevezett szemlélők (az elkövető-áldozat pároson kívül eső többiek) félelemből passzívak maradnak, vagy az agresszort támogatják. Az a diák viszont, aki megtanulja az erőszakmentes önvédelmet, többé nem manipulálható úgy, hogy félelemből ne merjen kiállni a sértettek mellett. Így az iskolai közeg sokkal békésebb lesz, és nem támogatja azt, hogy bullying folyamat jöjjön létre az alkalmi konfliktusokból. A hatékony konfliktuskezelés következő feltétele, hogy a pedagógus tudomást szerezzen az aktuális helyzetről. Ha a TREVA rendszert egy iskolában tanítani és alkalmazni kezdik, az egy intézményi szintű nyílt eszmecserét is kialakít, ahol a közösség megismeri a konfliktushelyzetek alapfogalmait, a diákok pedig bátorságot szereznek és szókincset is tanulnak tapasztalataik verbalizálására. Ha a pedagógus jelen van egy konfliktus során, gyakran tehetetlennek érzi magát, ezért csupán spontán megérzéseire hagyatkozva cselekszik. A TREVA megtanítja a tudatállapotok felismerését és az erőviszonyok felmérését, és azt, hogy ezek figyelembevételével hogyan lehet tudatos és szakszerű döntést hozni arról, hogy milyen beavatkozás szükséges. Ha nincs jelen pedagógus, akkor a diákok reakciója kritikus jelentőségű a konfliktushelyzet kimenetele és a folyamat tovább haladása szempontjából. A TREVA tananyagot megismerő diákok fel tudják mérni, hogy milyen típusú segítségkérésre, vagy erőszakmentes önvédelemre, illetve társvédelemre vagy éppen menekülésre van lehetőségük az aktuális helyzetben, és szakszerűen végre is tudják hajtani a szükséges lépéseket. 11 Az elhúzódó bullying során az áldozatok jellemzően nem tudják megvédeni magukat. Esetenként az is előfordul, hogy egy bántalmazott diák felgyűlt sérelmei hatására súlyos önbántalmazásba vagy erőszakos ellentámadásba lendül. Ilyenkor a végsőkig elkeseredett korábbi áldozat válik elkövetővé. A TREVA reális és gyakorlatias erőszakmentes önvédelmet tanít, aminek alkalmazásával az áldozatok a lehető leghamarabb ki tudnak kerülni a bántalmazási helyzetből. Ez aktuálisan is minimalizálja a sérüléseket, és emellett megszakítja azt a láncolatot, ami a hosszasan bántalmazott áldozat végső elkeseredésből elkövetett, akár tragikus kimenetelű (ön)agressziójához vezethet. A közvetlen erőszakos konfliktushelyzet után is vannak fontos teendők. A TREVA arra is kitér, hogy mi a teendő a fizikai és pszichés sérülésekkel. A TREVA további előnye, hogy a képzett diákokra építve létre hoz egy olyan kortárs segítő hálózatot, akik szakszerűen és átfogóan fenntartják az erőszakmentes megoldásokat. Ez garantálja a hatékonyságot, ami csak a teljes iskolai közösség bevonásával lehet fenntartható. A TREVA egyedülálló módon mentális és gyakorlati készségeket is fejleszt és erőszakmentes, mégis hatékony eszközt ad egy olyan jelenségre, ami minden iskolában előfordul, és szakszerű beavatkozást igényel. Általános iskolások és gimnazisták körében szerzett gyakorlati munkám és a kollégáktól érkező visszajelzések alapján is úgy látom, hogy az iskolai bullying (zaklatás és bántalmazás) hatékony megelőzéséhez és kezeléséhez mindig közösségi szintű komplex megközelítés szükséges. A TREVA ennek a kritériumnak mindenben megfelel, és a többi programtól eltérően, hiánypótló módon részletesen felkészít a gyakorlati problémakezelésre is.
Számos antibullying továbbképzésen részt vettem, jól ismerem a releváns szakirodalmat és a hazai és külföldi jó gyakorlatokat is figyelemmel követem. A 2017-18-as tanévben részt vettem az Oktatási Hivatal szervezésében az ENABLE antilbullying projekt pilot programjában. Fenti szakmai véleményemet ezekre a tapasztalataimra alapozva írtam.
Máthé-Árvay Nauszika – iskolapszichológus Tamási Áron Általános Iskola, Gimnázium és Német Nemzetiségi Gimnázium