Tájékoztató akkreditált pedagógus továbbképzésről

Szívesen részt vennél egy érdekes és hasznos képzésen, a bullying visszaszorítása érdekében? Melyik oktatási terület áll közelebb hozzád? A gyerekek mentális vagy gyakorlati felkészítése? Bármelyiket választhatod, ebben a programban tematikusan felépített, a gyakorlatban használható tudást szerezhetsz, amelyet alkalmazni tudsz az iskolában és az élet számos területén is. 

A TREVA Életrevalók Programja akkreditált önvédelmi képzést indít pedagógusok számára, melynek célja az iskolákban előforduló erőszakos helyezetek csökkentése és visszaszorítása. A 30 órás (8 óra gyakorlat, 22 óra elmélet) akkreditált képzés során az elméleti és gyakorlati oktatásban résztvevő pedagógusok, tanárok – továbbiakban Résztvevők − elsajátítják a TREVA – Életrevalók Programját és képzett oktatókká válnak, ezáltal:

oktatas529
  1. ) megfelelően értelmezve az erőszakmentes önvédelem célját és a köznevelési intézményekben való használatának jelentőségét, megismerik a TREVA − Életrevalók Programját (https://www.eletrevalokprogramja.hu/kuldetesunk/) és készségszinten elsajátítják a speciálisan iskolai környezetre fejlesztett erőszakmentes önvédelmi rendszert, a TREVA-t;
  2. ) az 1.) pontban meghatározott ismérvek alapján a Résztvevők képessé válnak a képzés anyagát átadni az alsó és felső tagozatos, valamint középiskolás tanulók és a pedagógusok számára. A cél, hogy az oktatási intézményekbe bevezetett TREVA – Életrevalók Programja erőszakmentes önvédelmi rendszerét a pedagógusok és a tanulók is készségszinten elsajátítsák, ezáltal visszaszorítva az iskolákban előforduló erőszakos helyezeteket.


A képzés folyamata

A program első lépése egy 8 órás (2 nap, 2 x 4 x 45 perc) gyakorlati, önvédelmi felkészítés, amely során a Résztvevők megismerkednek a TREVA erőszakmentes önvédelmi módszereivel. A gyakorlati foglalkozást követően tananyagok (oktatási kézikönyv, oktatóvideók, konzulensi útmutató és résztvevői ütemterv) segítségével biztosítjuk a Résztvevők vizsgára történő felkészítését. A vizsga a következőket két részből áll:

  1. Online vizsga a programhoz kapcsolódó elméleti ismeretekből
  2. Gyakorlati vizsga az elsajátított önvédelmi ismeretekből

A sikeres vizsgát tanúsítvány igazolja a résztvevők számára, amely kiadásának feltétele az online és gyakorlati vizsgák teljesítése.


Támogatás a szervezők részéről

A vizsgát követően munkatársunk/munkatársaink egy teljes tanéven keresztül segíti/k a programban résztvevő pedagógusok munkáját az alábbi feladatokkal kapcsolatban:

  • Óravázlatok kidolgozása
  • Az iskolában/helyszínen történő támogatás a program bevezetésében

Várjuk azoknak a testnevelő tanároknak, pedagógusoknak, iskolapszichológusoknak és tanítóknak a jelentkezését, akik szívesen részt vennének az iskolások mentális és gyakorlati felkészítésében és szerepet vállalnának az iskolán belüli erőszakos helyzetek visszaszorításában. A TREVA − Életrevalók Progmamjával kapcsolatos bővebb tájékoztatást az alábbi linkeken lehet elérni: https://www.eletrevalokprogramja.hu/kuldetesunk/

A TREVA Életrevalók Erőszakmentes Iskolai Önvédelmi Programot a 30 órás pedagógus továbbképzés során ismertem meg. 13 éves iskolapszichológusi tapasztalatom alapján hiánypótló jelentőségűnek és szakmailag kiváló színvonalúnak látom ezt a programot. A TREVA gyakorlati és átfogó választ ad egy sor olyan általános kihívásra, melyekkel a pedagógusok gyakran találkoznak, de nincsenek szakszerűen felkészítve ezek kezelésére, ezért sokszor csupán a vakszerencsén múlik e helyzetek kimenetele. Ilyen helyzet lehet akár egyszeri esemény (két diák eldurvuló verekedése, egy diák átmeneti kontrollvesztése, esetleg egy aktuális félreértésre reagáló sokszereplős konfliktus), vagy a szisztematikusan ismétlődő iskolai zaklatás, azaz bullying megnyilvánulása. A diákok között erőszakos konfliktusok kezelése a megelőzéssel kezdődik. A TREVA a megelőzést az alapfogalmak tisztázásával,

és a magabiztos fellépés megalapozásával segíti. A bullying folyamatokat az energizálja, hogy úgynevezett szemlélők (az elkövető-áldozat pároson kívül eső többiek) félelemből passzívak maradnak, vagy az agresszort támogatják. Az a diák viszont, aki megtanulja az erőszakmentes önvédelmet, többé nem manipulálható úgy, hogy félelemből ne merjen kiállni a sértettek mellett. Így az iskolai közeg sokkal békésebb lesz, és nem támogatja azt, hogy bullying folyamat jöjjön létre az alkalmi konfliktusokból. A hatékony konfliktuskezelés következő feltétele, hogy a pedagógus tudomást szerezzen az aktuális helyzetről. Ha a TREVA rendszert egy iskolában tanítani és alkalmazni kezdik, az egy intézményi szintű nyílt eszmecserét is kialakít, ahol a közösség megismeri a konfliktushelyzetek alapfogalmait, a diákok pedig bátorságot szereznek és szókincset is tanulnak tapasztalataik verbalizálására. Ha a pedagógus jelen van egy konfliktus során, gyakran tehetetlennek érzi magát, ezért csupán spontán megérzéseire hagyatkozva cselekszik. A TREVA megtanítja a tudatállapotok felismerését és az erőviszonyok felmérését, és azt, hogy ezek figyelembevételével hogyan lehet tudatos és szakszerű döntést hozni arról, hogy milyen beavatkozás szükséges. Ha nincs jelen pedagógus, akkor a diákok reakciója kritikus jelentőségű a konfliktushelyzet kimenetele és a folyamat tovább haladása szempontjából. A TREVA tananyagot megismerő diákok fel tudják mérni, hogy milyen típusú segítségkérésre, vagy erőszakmentes önvédelemre, illetve társvédelemre vagy éppen menekülésre van lehetőségük az aktuális helyzetben, és szakszerűen végre is tudják hajtani a szükséges lépéseket. 11 Az elhúzódó bullying során az áldozatok jellemzően nem tudják megvédeni magukat. Esetenként az is előfordul, hogy egy bántalmazott diák felgyűlt sérelmei hatására súlyos önbántalmazásba vagy erőszakos ellentámadásba lendül. Ilyenkor a végsőkig elkeseredett korábbi áldozat válik elkövetővé. A TREVA reális és gyakorlatias erőszakmentes önvédelmet tanít, aminek alkalmazásával az áldozatok a lehető leghamarabb ki tudnak kerülni a bántalmazási helyzetből. Ez aktuálisan is minimalizálja a sérüléseket, és emellett megszakítja azt a láncolatot, ami a hosszasan bántalmazott áldozat végső elkeseredésből elkövetett, akár tragikus kimenetelű (ön)agressziójához vezethet. A közvetlen erőszakos konfliktushelyzet után is vannak fontos teendők. A TREVA arra is kitér, hogy mi a teendő a fizikai és pszichés sérülésekkel. A TREVA további előnye, hogy a képzett diákokra építve létre hoz egy olyan kortárs segítő hálózatot, akik szakszerűen és átfogóan fenntartják az erőszakmentes megoldásokat. Ez garantálja a hatékonyságot, ami csak a teljes iskolai közösség bevonásával lehet fenntartható. A TREVA egyedülálló módon mentális és gyakorlati készségeket is fejleszt és erőszakmentes, mégis hatékony eszközt ad egy olyan jelenségre, ami minden iskolában előfordul, és szakszerű beavatkozást igényel. Általános iskolások és gimnazisták körében szerzett gyakorlati munkám és a kollégáktól érkező visszajelzések alapján is úgy látom, hogy az iskolai bullying (zaklatás és bántalmazás) hatékony megelőzéséhez és kezeléséhez mindig közösségi szintű komplex megközelítés szükséges. A TREVA ennek a kritériumnak mindenben megfelel, és a többi programtól eltérően, hiánypótló módon részletesen felkészít a gyakorlati problémakezelésre is.

Számos antibullying továbbképzésen részt vettem, jól ismerem a releváns szakirodalmat és a hazai és külföldi jó gyakorlatokat is figyelemmel követem. A 2017-18-as tanévben részt vettem az Oktatási Hivatal szervezésében az ENABLE antilbullying projekt pilot programjában. Fenti szakmai véleményemet ezekre a tapasztalataimra alapozva írtam.

Máthé-Árvay Nauszika – iskolapszichológus Tamási Áron Általános Iskola, Gimnázium és Német Nemzetiségi Gimnázium

Oktatási intézmények, amelyeknek pedagógusai már részt vettek a TREVA-Életrevalók Programján:

Városmajori Kós Károly Általános Iskola, Budapest I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium, Budapest II. Kerületi II. Rákóczi Ferenc Gimnázium, Budapest II. Kerületi Móricz Zsigmond Gimnázium, Pasaréti Szabó Lőrinc Magyar – Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium, Fillér Utcai Általános Iskola, Gennaro Verolino Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium, Gyermekek Háza Alternatív Általános Iskola és Gimnázium, Budapest II. Kerületi Batthyány Lajos Általános Iskola, Káldor Miklós Kollégium, Lisznyai Utcai Általános Iskola, Fekete István Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Nyitott Világ Fejlesztő Iskola, Palotás Gábor Általános Iskola, Budenz József Általános Iskola és Gimnázium, Remetekertvárosi Általános Iskola, Rózsadombi Általános Iskola, Tamási Áron Általános Iskola, Gimnázium és Német Nemzetiségi Gimnázium, Tapolcsányi Általános Iskolai Kollégium, Virányosi Általános Iskola, Káldor Miklós Kollégium, Németvölgyi Általános Iskola, Bekecsi II. Rákóczi Ferenc Informatikai és Matematikai Általános Iskola, Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola, Taktaharkányi Apáczai Csere János Általános Iskola, Prügyi Móricz Zsigmond Általános Iskola, Baktakéki Körzeti Általános Iskola, Szalaszendi Körzeti Általános Iskola, Megyaszói Mészáros Lőrinc Körzeti Általános Iskola, Halmaji Gárdonyi Géza Általános Iskola, Újpesti Homoktövis Általános Iskola, Újpesti Bajza József Általános Iskola, Angol Nyelvet Emelt Szinten Oktató Általános Iskola, Újpesti Bródy Imre Gimnázium és Általános Iskola, Könyves Kálmán Gimnázium, Lázár Ervin Általános Iskola, Újpesti Halassy Olivér Német Nyelvet Emelt Szinten Oktató Általános Iskola, Újpesti Szigeti József Általános Iskola, Megyeri Úti Általános Iskola, Újpesti Szűcs Sándor Általános Iskola


Jelentkezem a programra:

    ©Minden jog fenntartva. Az oldalon található szövegek, szövegrészletek, fotók, ábrák, grafikák és A TREVA – ÉLETREVALÓK PROGRAMJA szerzői joggal védett, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által kiadott 010703 nyilvántartási szám alatt bejegyezve.
    Készítette: Weblapkuckó