TREVA Biztonságos Suli Program
Helyszínen történő éves képzési program a biztonságos mindennapok megteremtéséért
A program célja
Az iskolán belüli erőszakos helyzetek megszüntetése és egy biztonságos környezet kialakítása a gyerekek egészséges érzelmi fejlődése érdekében.
Biztonságos iskolai környezet kialakítása
Minden közösség fontos alkotóeleme a biztonságos működés, különösen igaz ez az iskolai közegre, ahol elengedhetetlen, hogy a diákok az egészséges fejlődésük érdekében érzelmi és fizikai szempontból is teljes biztonságban érezzék magukat.
A képzés segítségével biztosítjuk, hogy a programban résztvevő pedagógusok és a tanulók alkalmazásszinten elsajátítsák azokat a módszereket, amelyek használatával megelőzhetőek, illetve hatékonyan kezelhetőek azok a helyzetek, amelyek veszélyeztetik mind a tanulók, mind pedig az intézmény dolgozóinak biztonságát.
Számos felmérésünk igazolja, hogy az erőszakos magatartás, igaz változó mértékben, de valamennyi hazai oktatási intézményben jelen van. A tanulók közérzetére, a tanulmányi eredményekre, a közösségi életre és a pedagógusokra gyakorolt káros hatásai pedig egyértelműen kimutathatóak.
Az erőszakos megnyilvánulások természetesen egy gyűjtőfogalom, melybe a fizikai bántalmazás mellett a verbális agresszió (sértő beszéd, zaklatás, megfélemlítés), illetve az iskola falait sokszor átlépő, virtuális térben történő internetes zaklatás (cyber bullying) is beletartozik, valamint határterületként ide sorolható a droghasználat megjelenése és esetleges iskolai terjesztése is. Megfigyeléseink szerint az erőszakos megnyilvánulások, különösen a covid járványok óta, nagyon gyorsan terjednek és egyre súlyosabb következményekkel járnak a diákok, a tanárok és az egész iskolai közösség életében.
Mivel az iskolai erőszak problémája rendkívül komplex, ráadásul bizonyos szempontból intézményenként is eltérő jelleget mutat, így a hatékony megoldás is csak egy összetett, az adott iskolára kialakított programmal valósítható meg.
Az Egy éves képzési program az iskolában
A TREVA Biztonságos Suli Program keretében szakemberek – pedagógusok, iskolapszichológusok és biztonságtechnikai szakértők – segítségével egy olyan programot dolgoztunk ki, amely átfogó megoldást kínál a fenti problémák hatékony és tartós kezelésére. A program fontos alapvetése, hogy az iskolai vezetőség, a tanárok, a diákok és a szülők közös elhatározása mentén működik, vagyis az összes érintett fél változtatás melletti elköteleződése szükséges hozzá.
Az egy éves program első lépésében egy átfogó felmérést készítünk az aktuális állapotok feltérképezése érdekében. A képzési csomag minden esetben erre az aktuális egyedi helyzetre épül, melyet a vezetőséggel, illetve a pedagógusokkal közösen állítunk össze. A képzési csomag az alábbi területeket érinti:
1. Anti-bullying program
- Speciális program a bullying-ban érintett osztályok számára, amely segítségével megszüntethető a bántalmazás és egy együttműködő csoportdinamika alakítható ki.
2. Treva-Erőszakmentes önvédelmi oktatás (tanulóknak és pedagógusoknak egyaránt)
- Speciálisan iskolai környezetre kifejlesztett önvédelmi rendszer, amelynek elsődleges célja a veszélyes helyzetek időben történő felismerése és elkerülése, illetve végső esetben azok erőszak- és sérülésmentes elhárítása
3. Megelőzési programok
- Bántalmazás elleni programok: a bántalmazás és az erőszak megelőzését, valamint a szocio-emocionális készségek fejlesztését célzó program
- Drog- és szerhasználat prevenciós program: amely segít a diákoknak az egészséges életmód jelentőségének megértésében, kialakításában, illetve a droghasználat elkerülésében
4. Mentális egészség támogatása
- Tanácsadás és támogatás: amely lehetővé teszi a diákoknak és a pedagógusoknak a mentális egészségükkel kapcsolatos kihívásokról való beszélgetést és biztosítja a megfelelő támogatást.
- Szupervízió: a tanárok rendelkezésére álló szupervíziós lehetőség, ahol megoszthatják dilemmáikat, illetve szakértői tanácsot kaphatnak azokban az esetekben, ahol az erőszakos események megfelelő kezelésében elbizonytalanodnak
5. Biztonságtechnikai intézkedések (igény esetén)
- Beléptető rendszerek: igény esetén megoldást kínálunk olyan beléptető rendszerek bevezetésére, amelyek korlátozzák az iskola területére való illetéktelen belépést és biztosítják a megfelelő ellenőrzést.
- Biztonsági kamerák: A megfelelően elhelyezett biztonsági kamerák segíthetnek az illetékes hatóságoknak az esetleges incidensek azonosításában.