TREVA Biztonságos Suli Program

TREVA Biztonságos Suli Program

Helyszínen történő éves képzési program a biztonságos mindennapok megteremtéséért


A program célja
Az iskolán belüli erőszakos helyzetek megszüntetése és egy biztonságos környezet kialakítása a gyerekek egészséges érzelmi fejlődése érdekében.


Biztonságos iskolai környezet kialakítása
Minden közösség fontos alkotóeleme a biztonságos működés, különösen igaz ez az iskolai közegre, ahol elengedhetetlen, hogy a diákok az egészséges fejlődésük érdekében érzelmi és fizikai szempontból is teljes biztonságban érezzék magukat.

A képzés segítségével biztosítjuk, hogy a programban résztvevő pedagógusok és a tanulók alkalmazásszinten elsajátítsák azokat a módszereket, amelyek használatával megelőzhetőek, illetve hatékonyan kezelhetőek azok a helyzetek, amelyek veszélyeztetik mind a tanulók, mind pedig az intézmény dolgozóinak biztonságát.

Számos felmérésünk igazolja, hogy az erőszakos magatartás, igaz változó mértékben, de valamennyi hazai oktatási intézményben jelen van. A tanulók közérzetére, a tanulmányi eredményekre, a közösségi életre és a pedagógusokra gyakorolt káros hatásai pedig egyértelműen kimutathatóak.

Az erőszakos megnyilvánulások természetesen egy gyűjtőfogalom, melybe a fizikai bántalmazás mellett a verbális agresszió (sértő beszéd, zaklatás, megfélemlítés), illetve az iskola falait sokszor átlépő, virtuális térben történő internetes zaklatás (cyber bullying) is beletartozik, valamint határterületként ide sorolható a droghasználat megjelenése és esetleges iskolai terjesztése is. Megfigyeléseink szerint az erőszakos megnyilvánulások, különösen a covid járványok óta, nagyon gyorsan terjednek és egyre súlyosabb következményekkel járnak a diákok, a tanárok és az egész iskolai közösség életében.

Mivel az iskolai erőszak problémája rendkívül komplex, ráadásul bizonyos szempontból intézményenként is eltérő jelleget mutat, így a hatékony megoldás is csak egy összetett, az adott iskolára kialakított programmal valósítható meg.

Az Egy éves képzési program az iskolában

A TREVA Biztonságos Suli Program keretében szakemberek – pedagógusok, iskolapszichológusok és biztonságtechnikai szakértők – segítségével egy olyan programot dolgoztunk ki, amely átfogó megoldást kínál a fenti problémák hatékony és tartós kezelésére. A program fontos alapvetése, hogy az iskolai vezetőség, a tanárok, a diákok és a szülők közös elhatározása mentén működik, vagyis az összes érintett fél változtatás melletti elköteleződése szükséges hozzá.

Az egy éves program első lépésében egy átfogó felmérést készítünk az aktuális állapotok feltérképezése érdekében. A képzési csomag minden esetben erre az aktuális egyedi helyzetre épül, melyet a vezetőséggel, illetve a pedagógusokkal közösen állítunk össze. A képzési csomag az alábbi területeket érinti:

1. Anti-bullying program

  •  Speciális program a bullying-ban érintett osztályok számára, amely segítségével megszüntethető a bántalmazás és egy együttműködő csoportdinamika alakítható ki.


2. Treva-Erőszakmentes önvédelmi oktatás (tanulóknak és pedagógusoknak egyaránt)

  • Speciálisan iskolai környezetre kifejlesztett önvédelmi rendszer, amelynek elsődleges célja a veszélyes helyzetek időben történő felismerése és elkerülése, illetve végső esetben azok erőszak- és sérülésmentes elhárítása


3. Megelőzési programok

  • Bántalmazás elleni programok: a bántalmazás és az erőszak megelőzését, valamint a szocio-emocionális készségek fejlesztését célzó program
  • Drog- és szerhasználat prevenciós program: amely segít a diákoknak az egészséges életmód jelentőségének megértésében, kialakításában, illetve a droghasználat elkerülésében


4. Mentális egészség támogatása

  • Tanácsadás és támogatás: amely lehetővé teszi a diákoknak és a pedagógusoknak a mentális egészségükkel kapcsolatos kihívásokról való beszélgetést és biztosítja a megfelelő támogatást.
  • Szupervízió: a tanárok rendelkezésére álló szupervíziós lehetőség, ahol megoszthatják dilemmáikat, illetve szakértői tanácsot kaphatnak azokban az esetekben, ahol az erőszakos események megfelelő kezelésében elbizonytalanodnak


5. Biztonságtechnikai intézkedések (igény esetén)

  • Beléptető rendszerek: igény esetén megoldást kínálunk olyan beléptető rendszerek bevezetésére, amelyek korlátozzák az iskola területére való illetéktelen belépést és biztosítják a megfelelő ellenőrzést.
  • Biztonsági kamerák: A megfelelően elhelyezett biztonsági kamerák segíthetnek az illetékes hatóságoknak az esetleges incidensek azonosításában.

Vélemények:

“Nap, mint nap hallod a híreket „Tizenévesek bántalmazták iskolatársukat…”, „Videón az iskolai erőszak…!” Úgy gondolod, hogy „mindez messze történt. Itt nincs ilyen”.
De, van.
Láthatóan, láthatatlanul- de mindenhol jelen van az agresszió, ahol gyerekcsapat alkot közösséget. Valóban közösség ez? Közösség az, ahol körbeállják a verekedőket, esetleg szurkolnak egyiknek, másiknak? Talán még fénykép is készül?
Nem.
A közösség attól közösség, hogy megvédi a gyengébbet, „közösen” fellép az erőszak ellen. Hiszen ma te, holnap lehet, hogy én leszek az áldozat.
Mi pedagógusok azon dolgozunk, hogy mindenki érezze jól, biztonságban magát az iskolában. Hogy az iskola olyan hely legyen, ahol gyarapodik a tanuló tudása-az a tudás, amelyet később, a munka világában hasznosít már felnőttfejjel. Olyan hely, ahol életre szóló barátságok köttetnek, ahova jó visszagondolni, egy-egy élményt felidézni. Egy feszültséggel teli, bántalmazó közeg nem adja ezt meg.

Ha az agresszív gyereken nem találunk „fogást”, nem partner a szülő, akkor szólítsuk meg a többi gyereket! A „Biztonságos Suli Program” ehhez ad segítséget! Ha megtanulják a fiatalok, hogyan védjék meg magukat-, hogyan lépjenek fel egy-egy erőszakos cselekedettel szemben-, hogyan álljanak ki magukért, egymásért-, ha nem gyomorgörcs kíséretében indulnak iskolába-, ha nem szópárbaj, hanem vidám beszélgetés tölti meg a szünet perceit- akkor mondhatjuk, hogy biztonságos az iskolánk.

Ennyi elég ahhoz, hogy javuljon a gyerekek iskolai teljesítménye, fontosak legyenek a társas kapcsolatok, megtanulják a társas viselkedés normáit, fejlődjön az alkalmazkodóképességük, szociális kompetenciájuk, toleranciájuk, megtanulják elfogadni a másikat. És ezt bizony gyermekkorban kell megtanulni, itt az iskola biztonságában.
Dugjuk homokba a fejünket, mondván, hogy nálunk nincs iskolai erőszak, vagy tegyünk iskolánk biztonságáért? Te mit választasz?”

Keresztesné Katona Mária – igazgató

Dunaföldvári Beszédes József Általános Iskola

„Három gyermek édesanyjaként, közel 16 éve próbálok felelős szülőként a legjobbat adni a gyerekeimnek, biztonságban tudni őket és megóvni őket minden rossztól. Egy fiú és két lány, jelenleg 15, 13 és 9 évesek, így a két nagynál már eljött az az életfázis, amikor önállósodnak, amikor nem foghatom már mindig a kezüket. Sajnos olyan világban élünk, ahol a gyerekek fokozottan ki lehetnek téve különböző atrocitásoknak, és úgy vélem, a legjobb erőfeszítésünk ellenére sincsenek eléggé felvértezve szóbeli vagy fizikai bántás esetére és fogalmuk sincs, mit kéne tenni, hogyan kéne viselkedni egy váratlan helyzetben. Nekem, szülőnek és sajnos a pedagógusoknak sincs meg az ehhez szükséges tudás, tapasztalat, amivel ilyen helyzetekre fel tudnánk készíteni őket. Ebben nyújt segítséget a Biztonságos Suli Program. Én személy szerint szuper lehetőségnek tartom, hisz ez a program nem csak a fizikai önvédelemre tanítja meg a gyerekeket, hanem sok hangsúlyt fektet a mentális felkészülésre is.

Szívből kívánom, hogy a tanfolyamon elsajátított tudásra sose legyen szükségük, de sajnos nincsenek illúzióim a mai világgal kapcsolatban és, ahogy a mondás is tartja: jobb félni, mint megijedni!”

F. Zsófia, szülő
(AKG)

“Iskolai zaklatás a világon mindenhol előfordul. Az erőszakmentes önvédelem oktatására épülő TREVA Biztonságos Suli Program célja, hogy a gyerekek felismerjék és magabiztosan kezeljék az ilyen helyzeteket. Ez egy közösségi készség, ami csak akkor hatékony, ha az osztálytársak együtt, az iskolában tanulják meg. Otthon szülőként csak megalapozni tudom, de pótolni nem az iskolai közös gyakorlást. Ezért tartom nagyon jónak szülőként is és szakemberként is a TREVA Biztonságos Suli programot.”

Árvay Nauszika – pszichológus

“Amikor szülőként megtudom, hogy bántalmazzák a gyerekemet, vagy tanárként szembe találom magam egy ilyen helyzettel: gyakran vagyok tanácstalan. Legtöbbször eszköztelennek érzem magam: nem tudom, mit tehetnék, mivel teszek jót és mivel ártok, hogyan fogjak hozzá a helyzet kezeléséhez, és hogyan védjem közben a saját gyerekemet? A Biztonságos Suli program azért nagyon hasznos, mert mindehhez segtséget nyújt. Eszközt ad a tanárok, szülők és a gyerekek kezébe egyaránt. A megelőző programok pedig immunerősítőként hatnak a közösségre. Az egészségesebb közösséget pedig kevésbé tudja megtámadni bármi – pélául egy bántalmazó viselkedésmintázat. “

Renner Kinga – pedagógus

Amennyiben Ön is tapasztalt erőszakos magatartásra utaló jeleket az intézményükben, vagy csak szeretné megismerni programunkat, vegye fel a kapcsolatot velünk az alábbi elérhetőségeink egyikén:
E-mail: info@eletrevalokprogramja.hu
Tel.: +36309010505

    ©Minden jog fenntartva. Az oldalon található szövegek, szövegrészletek, fotók, ábrák, grafikák és A TREVA – ÉLETREVALÓK PROGRAMJA szerzői joggal védett, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által kiadott 010703 nyilvántartási szám alatt bejegyezve.
    Készítette: Weblapkuckó